Midsommarhelgen 2026

av Åse
Artikeln innehåller reklamlänkar

Heeeej på er mina fina läsare!
Så var midommarhelgen slut och vilka dagar vi fick! Har ni haft det bra ni också?

Rekordvärme och fina stunder med familjen – inget att klaga på ♥️
Jag är lite seg efter helgen trots nästan 9 timmars sömn i natt.
Har fått in min morgonpromenad, 15 min på Löpbandet och 20 min vibb + axlar, träning som inte tar tid men som underhåller, speciellt såhär i sommartider.

TIPS! Just nu är det SOMMARKAMPANJ och det innebär att min kod 56kilo ger hela 26% rabatt på nästan allt! Passa på för det är länge tills nästa stora kampanj hos min samarbetspartner TrendRehab.
Kika in HÄR på vibbplattor, portabelt löpband (för löpbandet gäller 56kiloband som ger 200 kr rabatt på bandet, IR mattor & rödljuslampor och mycket mer för din hälsa!)
Nu är det bara tre dagar kvar tills vi drar iväg på 8 dagars husbilssemester och det är en hel del att stå i dessa dagar!
Vädret ser hittills ut som det kommer vara med oss, åtminstone de första dagarna – Weeeee!

Grillen som jag nämnde för någon vecka sedan har kommit och den verkar sååå himla toppenbra!
Den invigs nog redan första kvällen på Getterön när vi tänkte äta lite plock vid stranden. MYS!

Över till Midsommarfirandet!

Nicholas & Norea och Michelle och Millie kom och sov över torsdagen till fredagen och vi grillade och satt ute i den ljumma kvällen fram till midnattt. Så mysigt!
Även Alice pojkvän Eliam kom och höll oss sällskap.

Grillad färskpotatis är ju SÅ gott!
Gör en smörblandning på 100 g smör, 1 vitlöksklyfta, lite rivvet citronskal, salt & peppae och bred över potatisen. Sedan är det bara att grilla!

Världens sötaste lilla sällskap vid grillen 🥰

Så mysig att ha alla barnen samlade. Ja alla utom Noel för han jobbade kväll en dök upp efter midnatt 🩵

Midsommarafton började med att Alice kom ner och gjorde en SÅ god rabarberpaj!

På midsommar packade vi ihop midsommarmaten i picknickkorgen och laddade cyklarna med filt och godsaker och cyklade iväg till Fredriksdal Friluftsmuseer.

Soln gassade från klarblå himmel – vilken dag!


Millie med sin gammelmormor


Millie med sin mammas yngsta kusin


Min Daniel


Mamma 😍


Söta svärdottern medd Millie och en av tvillingtjejerna (ser inte vem det är haha!)

Alice jobbade i glasskiosken!


Min Juni 🌸


Skönt med svalkan under bordet tyckte Polly

Som sagt HETT UTE!
Vatten & glass till den hårt arbetande tonringen.

Efter några timmar hade vi njuit klart och kände att värmen räckte gott och väl och cyklade hem för lite SPA bad och mys i uterummet.

I söndags, midsommardagen var det ju dags för Sveriges match mot nederländerna!
Vi mötte upp syrran & svvågern och hämtade mat på Soho och gick sedan ner till Drottninghögsparken. Skönt med nära!

Systerdottern hade bakat =)

Trist med förlust men vi fick en SÅ härlig kväll ändå!

Efter matchen följde vi med hem till Samone & martin för lite mat och mys.
Perfekt slut på kvällen ♥️

Gårdagen bjöd på trädgårdsarbete, grill till lunch och sol lapande!
Vilken helg!

KRAM på er alla!

0 kommentarer
1 FacebookPinterestEmail

Midsommar närmar sig med stormsteg!
Om ni fortfarande inte hittat något att ha på er så kommer här lite tips! Beställer ni idag innan kl 13 med express kommer det i morgon (om inget strular)

HÄR hittar ni många fina klänningar!

Reklamlänk
Just nu ger min kod extra rabatt
Min kod 56KILO26 ger 35% rabatt på dyraste varan hos Ellos samt ytterligare 5% rabatt på kampanj- och reapriser.
Perfekt läge att kika på sommarens klänningar, badmode och favoriter till hemmet.

Rutig Maxiklänning med knytbara axelband – så söt! HÄR hittar ni den.

Chiffongklänning – finns i flera färger! HÄR hittar ni den!

SÅ fin!! HÄR

Och detta settet! Blus med ballongärm och shorts med vida ben!
Blus HÄR – Shorts HÄR – Ballerina HÄR

 

0 kommentarer
18 FacebookPinterestEmail

Hej på er alla!
Här kommer ett smarrigt recept som kanske ni testar till midsommar?
En klassisk sour bygger på balansen mellan sprit, syra och sötma, och här får hjortronen bidra med sin mjuka, gyllene bärighet. Perfekt som välkomstdrink, till sommarens mingel eller när du vill bjuda på något lite extra.
Oh vet ni, den är minst lika trevlig när det slår om till höst!

Jag hade hjorton i frysen som Jenny & Robert kom med när de var nere sist – Hjortron plockade i Klimpfjäll ♥️

Ett så trevligt recept! Testa!

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Hjortron Sour


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 1

Ingredienser

6 cl vodka
2,5 cl citronjuice
2,5 cl hjortronsockerlag *
1 äggvita

Hjortronsockerlag:
1 dl hjortron
1 dl strösocker eller Nick’s use like sugar
1 dl vatten


Instruktioner

Sockerlagen: Koka upp försiktigt tills sockret löst sig. Låt sjuda ett par minuter och sila sedan bort bären om du vill ha en klar lag, eller mixa och sila genom finmaskig sil om du vill ha mer smak.

Cocktailen: Skaka alla ingredienser  i en shaker
När skum har bildats, addera isen
Skaka tills väl kyld
Häll upp i kylt cocktailglas

2 kommentarer
9 FacebookPinterestEmail

Hej på er, och så var det måndag igen!
Midsommar på fredag! Är inte det helt galet? Vad har ni för planer?
Vi hänger här hemma och eventuellt cyklar vi till Fredriksdal. Det ska ju bli fint väder och jag tror att Millie hade tyckt att det varit kul med dans kring midsommarstången och allt som hör till!
Eventuellt kommer Nicholas & Norea ner. Mamma och lillasyrrans tvillingtjejer Eden & Adele kommer också och sedan får vi se vem av våra tre hemmavarande som är hemma. SKÖNT med en mysig midsommar i hemtrakterna 🥰

Artikeln innehåller reklamlänkar

Innan dagens recept kommer dagens tips!

MIDSUMMER STEALS!

20% vid köp över 600 kr HÄR
Erbjudandet gäller till och med den 18 juni.
Mitt tips blir den HÄR faaaaaantastiska handkrämen! Den gör verkligen underverk.


Händerna är lätta att glömma bort och jag gör det ofta! Mina ser tyvärr oftast förskräckligt torra och gamla ut…
Men no more! Jag är verkligen besatt av den här handkrämen. Jag smörjer in händerna efter varje gång jag varit i vatten och en ärtas storlek räcker till båda handryggarna.
Doften är för övrigt beroendeframkallande den också.
Så stor skillnad sedan jag började använda den. Innan kunde jag typ använda mina händer som slippapper 😂


Nu över till receptet!
Kommer knappt ihåg när jag gjorde en gräddig gratäng senast! Men igår hände det och det blev rackarns gott!
Lemon curd?! tänker ni. Det blev faktiskt otippat gott, speciellt tillsammans med jalapeñosen.

Jag rekommenderar hela filéer, men mina var så ojämnt stora att jag skar dem i bitar. Generellt blir dock hela filéer saftigare.


Doftar GOTT!


Här kommer receptet!

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Kycklinggratäng med lemoncurd, dijon och parmesan


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 4

Ingredienser

800 g kycklingfiléer
2 dl grädde
2 dl crème fraiche
1-2 msk lemon curd
1,5 msk dijonsenap
1 vitlöksklyfta, riven
1 tsk kycklingfond
1 dl finriven parmesan eller annan lagrad ost
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Jalapenos, hackade


Instruktioner

Bryn kycklingfiléerna hastigt i en stekpanna så att de får fin färg runt om.
Vispa ihop grädde, crème fraiche, lemon curd, dijon, vitlök, kycklingfond, salt och svartpeppar i en skål.
Smaka av såsen. Den ska vara frisk med tydlig citronsmak men inte upplevas söt. Tillsätt eventuellt lite extra dijon eller några droppar citron om du vill ha mer syra.
Lägg kycklingen i en ugnsform och häll över såsen.
Strö över den rivna osten och hackad jalepenos (efter smak)
Tillaga mitt i ugnen i cirka 20–25 minuter eller tills kycklingen har en innertemperatur på 68–70 grader.
Låt vila några minuter före servering.
Servera med ugnsrostad potatis och en grön sallad.

0 kommentarer
22 FacebookPinterestEmail

Hej vänner och hoppas ni har en skön söndag!
Jag har haft Micheloppan sovandes här sedan i fredags och det har varit mkt mys.
Sovit bra? Not so much… det har varit skyttetrafik i dörren i natt känns det som.
3 barn på vift som kommit hem vid olika tider – hade det inte varit för att mammahjärtat måste veta om de kommer hem som de ska och att hundarna är duktiga på att vakta så hade jag inte hört något.
Sedan har jag börjat beta av listan på packningen för husbilsveckan! Så idag blev det 4 brassestolar på Clas Ohlsson och ett campingbord med 4 pallar från JULA =)
Hahah alltså detta ska bli sååååååå kul! Lilla Åse som var i väg på husvagnssemestrar varje sommar kommer fram. Åh vad jag älskade våra husvagnsresor.
Doften av gasolköket när mamma skulle laga mat, doften av förtältet när man drog upp dragkedjan efter en dag på standen. Och såååå mkt mer!
Frukost till ”SOMMARLOV” i pyjamas ligger varmt i hjärtat 😍


Suddig bild dessvärre, nog syrran som fotat av
Från vä. Tony (vän till Toni) med Samone i knåt, mamma.
Bakom: Jag, Toni (vän även idag) och Pappa 🥰
(Här var jag 17å r)

En av er frågade om jag tänkte lägga ut ”husbilsrecept” och definitivt!
Och här kommer faktiskt ett i förskott! Med inspiration från Smögen med omnejd.

Det här är en sommarlunch som passar lika bra på altanen som på stranden, båten eller utanför husbilen. Pepparrotsmajonnäsen passar fantastiskt bra till både skaldjur och fisk! I LOVE!

Gör nu detta! ♥️🇸🇪🍤

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Smögenwraps med räkor, kallrökt lax och pepparrotsmajonnäs


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 4

Ingredienser

4 stora tortillabröd
200 g kallrökt lax
350 g handskalade räkor
4 ägg
2 avokador
8 blad romansallad, grovt hackade
1 citron
Färsk dill
Svartpeppar

Pepparrotsmajonnäs:
1 ägg
1 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
2 dl neutral rapsolja
1,5–2 msk färskriven pepparrot
1 tsk citronsaft
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar


Instruktioner

Koka äggen hårdkokta och låt svalna. Skala och hacka dem grovt.

Lägg ägg, dijonsenap och vitvinsvinäger i en hög mixerkanna. Häll försiktigt över oljan och sätt ner stavmixern i botten. Mixa tills majonnäsen börjar tjockna och dra sedan långsamt mixern uppåt. Smaksätt med pepparrot, citronsaft, salt och svartpeppar.

Lägg ut tortillabröden på arbetsytan. Fördela romansalladen i mitten av varje tortilla. Lägg på skivad avokado, kallrökt lax, hackat ägg och räkor. Ringla över pepparrotsmajonnäsen och toppa med dill samt några droppar citron.

Vik in sidorna och rulla ihop till fasta wraps. Låt dem gärna vila några minuter med skarven nedåt innan de skärs diagonalt mitt itu.
Servera gärna med extra räkor, citronklyftor och pepparrotsmajonnäs vid sidan om.

2 kommentarer
25 FacebookPinterestEmail
Annons för TrendRehabMin kod 56KILO ger just nu 28% rabatt - även på redan nedsatta priser! Vibbplatta & IR madrass är fantastiska för viktminskning, värk och lymfan. (läs mer HÄR)
TrendRehab