Smygande julfeeling!

Varför leva som man lär liksom?
Efter en lördag OCH en söndag med mat som inte min lilla kropp gillar (fast det är ju så GOTT med rostat bröd och glass!) så var jag ju som väntat helt däckad i går. Såg ut som sju svåra år med ett vätskevadderat ansikte och trötthet from hell och med förkylningssymtom som jag alltid får av glutenmat. Sticker inte under stol med att det var det gamla tankemönstret ”kan ju passa på” ”på måndag ska jag ju börja formtoppa” som kickade in men vet ni, no regrets – det är skillnaden mot förr, då hade jag råångest dagarna efter jag ätit ”fel” och svalte mig istället, det gör jag inte längre! Numera händer det dessutom så sällan att jag väljer att äta sådant jag mår dåligt av.
Men vet ni! Jag tog mig min morgonPW som jag ju ska göra varenda vardag OCH gymträning med min PT Erika och i dag känner jag mig fit for fight igen! Ska bara avsluta lite jobb här sedan följer en 50 minuters promenad.

Jag har ju berättat att jag jobbar med en grym kille vid namn Tim (från MMSports) som ska hjälpa mig att få ut så mycket som möjligt från min träning. Han är mycket duktig när det gäller detta med att maximera och komma i bra form så jag följer hans råd (givetvis inget som går emot min egen kostfilosofi)
Mitt kostupplägg är periodisk fasta tillsammans med kolhydratreducerad kost (kolhydraterna kommer givetvis från glutenfria källor, mest grönsaker, nötter, rotfrukter). Fettet kommer främst från fet fisk, avokado, smör och sådana fettkällor. Just nu drar jag ner på mejeri.
Alkoholen kommer i princip vara borttagen och jag kommer se till att få i mig kosttillskott som Omega 3, D-vitamin, T3, Magnesium och Zink. Inga konstigheter med andra ord.
Detta kommer fungera lite som en kickstart för att snabbt få resultat, sedan får vi utvärdera etc. Som sagt, ska bli spännande! Har svårt att se mig själv med lite muskler! Haha!

Ibland får jag hem produktprover och jag hoppas att ni vet att jag aldrig skriver om saker som jag inte tycker är bra eller verkar bra, så det är en hel del som jag aldrig nämner här.
Personligen avvänder jag mycket smink från Palina, MAC, FACE, Bare Minerals etc men fick hem lite från APOTEK, nämligen deras apolosophy och jag gillar faktiskt produkterna!

IMG_4018

 

Kan ni fatta att det är första advent snart!?? Jag tyckte länge att det var långt kvar och nu helt plötsligt får jag nästan panik! MÅSTE ut idag och julshoppa liiiiiiiite! Någon liten ängel eller ngt ;) Skulle nog behöva en ny adventljusstake typ!
Har ni full koll på allt? Börjar ni får julfeeling, eller ni bryr er inte alls kanske?

Kommentarer

  1. säger

    Julklappar är inhandlade. Igår började jag julstöka lite och bakade pepparkakor. Bild finns på min blogg för den nyfikna. Nu har vi pepparkakor till nästa jul. Haha.

  2. säger

    Hahahaha sötis jag svarade inte på dig ;-)
    Kan inte det här med kommentarer på bloggar :)

    Någon skrev – är så hungrig efter pw. ;-)

    Vi är alla olika. Min träning och viktresa har funkat fantastiskt bra att pw/löpträna före frukost. Kroppen är genomsvettig. Då behöver jag iaf frukost och ihop med styrka, intervaller bygger jag muskler och håller vikt.

    Kör hårt och kul att du kommit igång med träning!
    Det kommer ge resultat!! ;-)

    Kram

    • säger

      Hahahaha undrade lite varför du kallade mig ÅSA *S* ja du hade inte svarat mig så trodde ju svaret var till mig! hehe
      Ja vi är så olika men just periodisk fasta är grymt för fettförbränning och muskeltillväxt så kul att Tim tyckte det var en bra idé precis som jag! (man vill vara i ett fastande tillstånd för att optimera fettförbränningen och man hamnar inte i ett katabolt läge så fort speciellt inte då jag kör med BCAA-XX)
      Men vi har ju alla olika vinnade koncept, inte alla tycker PF är bra!
      Ja detta ska bli grymt kul! Kram!

  3. säger

    Jag har köpt de mesta julklapparna och har börjat snegla lite på(och planera) julpyntet! Vi flyttade till hus i år så det blir första julen i huset och jag längtar mer till julen än jag gjort på flera år!

  4. Kriss säger

    HEJ!
    Jag bor långt nere på Sicilien och här är det lite svårt att komma i stämning! Det är inte lika grått som vid Sundets Pärla… Men jag försöker så gott det går.
    Ska försöka med 5:2. Det kanske hjälper mot min envisa hjärtklappning som inte släppt efter 3 v. :(

  5. säger

    Har en liten fråga angående T3. Jag åt en burk för några månader sedan men märkte ingen skillnad på något i kroppen, vad menar Tim att du ska få för fördelar med att äta det tillskottet?

    • säger

      Selen och kelp är något jag själv rekommenderar mina klienter som jag kostrådgiver. Selen är en stark antioxidant och Selen och Kelp är bra för ämnesomsättningen.

  6. Suzanne säger

    Känner igen mig i det du skriver hur man mår när man slarvar framför allt med gluten. Hungrig och sugen hela tiden och pluffsig i ansiktet. Nu har jag tagit tag i min glutenfria kost och mår mycket bättre, magen börjar sakta också återhämta sig. I dag åt jag en kesomacka till frukost och lite youghurt med granola. Cyklade 2 mil på lunchen för ett ärende och missade att äta lunch. Kom tillbaks nu kl 14.30 och är inte hungrig. Helt fantastiskt. Lycka till med din ”formtoppning”. Tack för din härliga blogg.

  7. säger

    Åsa- Går du före pw utan att äta ska du äta direkt efter. Jag tar alltid en proteindrink och mat absolut inom en timma. Kör man hårt pass måste man i med energi direkt eftersom man ”brytit ner kroppen”. Ju mer du tränar desto mer måste du tänka på att få i dig energi.

    Ganska logiskt men träning och kost är en vetenskap men lär sig efter hand. :)
    kram Johanna

    • säger

      Hej Johanna! Tack för omtanken :) Jag behöver inte äta ngt direkt efter PW nej. Powerwalk är mest kondition och ingen styrka, jag klarar mig bra på min BCAA som jag tar innan. Då jag kör med aminosyror motverkas all form av muskelnedbrytning. Tränar jag gym så äter jag direkt efter och bryter således fastan med styrketräning och mat.
      Jag har ju direkt hjälp av Tim och det är han som lagt upp mitt kostschema med periodisk fasta och alla måltidsfördelningar, så i min plan blir inte påfyllnad efter morgonpromenaden lika viktig. Kram

  8. säger

    Jag är lite förvirrad så fort det handlar om apotek, då det finns så många olika kedjor nu för tiden. Finns detta smink på det som heter APOTEKET AB? Eller menar du APOTEK Hjärtat? Eller någon annan, eller kanske alla? :)

  9. Emelie säger

    Hej Åse! Inspirerande blogg du har! :) Jag är en morgonmänniska och tränar 3-4 ggr i veckan på morgnarna under vardagarna. Jag vill nu testa 5:2-dieten och undrar vad du anser om jag fastar samma dag som jag har tränat? Jag ska försöka äta 1 mål mat (500 kalorier) för att sedan fasta 20-24 timmar. Jag har tänkt äta mitt på dagen, men vore det smartare att äta precis efter träningen? Om jag sedan ska träna nästa morgon innebär det att jag tränar på fastande mage, är det bra eller dåligt? Jag mottager gärna lite expertråd här! :) Tack snälla! Mvh Emelie

    • säger

      Det är alltid en bra idé att äta efter träning (styrka) så en god idé att fylla på med din energi EFTER träningen.
      BCAA kan du ta innan träning utan att bryta fasta då har dina muskler energi.

  10. Helén Läbom säger

    Hej!
    Känner igen mej i så mycket vad det gäller maten….dieter jag följt…räknat points (och blivit hjärntvättad) ångest när jag ”åt fel”….Periodfasta har visat sig vara så bra för mig…äter 5:2 och njuter av maten jag äter. Har verkligen förstått varför min mage alltid var så uppblåst o bullrig…mjöl, pasta o socker var boven. Nu planerar vilka dagar som passar som fastedagar men oftast blir det måndag och torsdag. Funkar toppen…magen är lugn o fin…träningen fungerar oxå ( även ”2” dagar).

    Å nu är det 1.a advent…så mysigt även om det i år gått ännu snabbare dit…vad hände..;)
    Vill helst inte tjuvstarta men det är lite svårt att låta bli…tycker det är så mysigt alla fina lampor som lyser upp!

    Må så gott och tack för en jättebra och inspirerande blogg!
    //Helén

  11. Åsa säger

    Hej
    har en liten fråga – blir du inte hungrig efter din morgonPW? Hur länge väntar du med att äta efter promenaden?
    Jag har nämligen fått in vanan med morgonpromenader med blir så otroligt hungrig efteråt. Tänkte om du har något tips…
    Hälsningar
    Åsa

  12. säger

    Mina stakar och stjärnor är redan uppe..:) Jag smygstartade igår! Men lite blommor och en ny ljusbricka till adventsljusen ska jag köpa( hoppas hinna det ikväll).

    Spännande att följa din formtoppning nu, kul med nya saker och se hur kroppen förändras! Själv lyckades jag med en bedrift i söndags och är redan på väg mot mitt mål 2014, springa 21 km. Life is good ♥

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Current ye@r *