Jag har skrivit en hel del inlägg om periodisk fasta, de finns samlade här.

Men vi summerar:

Jag äter enligt periodisk fasta 16/8, det innebär att jag har ett ätfönster på 8 timmar och fastar 16 timmar. Jag börjar således äta tidigast 12:00 och äter sista målet senast 20.00. Jag förlänger med andra ord nattfastan med några timmar. Under fastan dricker jag kaffe, vatten men inget annat. Man ska helst inte ha mjölk, grädde eller kokosfett i sitt kaffe/te utan så energilöst som möjligt.
Jag har PF 16/8 som livsstil och det innebär att jag i princip 7 dagar i veckan äter så och har gjort så sedan mars 2012.
Till lunch äter jag en normal frukost (oftast kesoplättar med ost och skinka) eller en vanlig LCHF lunch (kött, fågel, fisk, ägg + grönsaker och en sås/dressing eller enbart avocado eller annat fett livsmedel. Detta står jag mig oftast på fram till middagen så det blir generellt två mål per dag.

Jag är inte hungrig innan 12, lite kurr i magen precis innan frukost blir det. Våra matvanor och således hunger mellan måenl är oftast vanemässiga. Det innebär att jag förr alltid var hungrig både före frukost kl 8 men även sedan efter 2-3 timmar, för att jag var van vid att äta så.
Första dagarna/veckan med PF var givetvis av denna anledning inte helt kul! Jag var ganska hungrig och sugen men det försvann snart.

Genom att äta så här så aptitreglerar jag mycket bättre. Jag tänker inte så mycket på vad jag ska äta till nästa mål. Vi människor vill ofta ha mer av det vi får mycket av och det innebär att ju oftare och mer vi äter, desto mer och oftare kräver vi det (gäller mat, sex, motion etc)

När jag nu under en period ätit oftare och mer mat än vad jag mår bra av så kickstartar jag med PF (som jag alltid äter enligt) men jag äter en striktare LCHF än jag annars gör. Det innebär att jag utesluter mejeri (förutom ost) och äter inga bär etc. Utan enbart grönsaker ovan jord och kött, fågel, fisk, ägg, skaldjur, smör, majonnäs, sås, dressing. Äter mig ohungrig och belåten.

PF har fått mig att må bättre men även ta de sista envisa kilona som helt enkelt berodde på för mkt mat! Så jag har landat på 56 kilo (ja nu nosar jag nog på 58 efter Grekland men de försvinner ju fort) och för mig är detta en perfekt kost livsstil!

PS, här finns en lååååång artikel på engelska som summerar bra varför frukost gör mig hungrig (och många med mig) och orsakar att jag oftast äter mer än jag behöver. Använd google translate om du har svårt med engelskan!

Sen är jag så fräck att jag citerar Anna Hallén rakt av, för jag får ofta från om vem som kan äta periodisk fasta:

Jag tror det är en bra lösning på en kropp som har rutiner och som kan äta. Ett smart sett att hitta ett energiunderskott. Jag tror samtidigt att det är en fälla för underätarna och metodätarna som nu hittat en ny sak att prova på en kropp med dålig förbränning och en överlevnadsinställning.

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS
  • Print