Om grädde

av Åse

Läste en artikel på Viktklubb.se som är intressant. Jag har ju själv nu gått över till helfet grädde etc. Det är lustigt, skillnaden i mättnad från 15% till 40% är faktiskt kännbar, jag orkar ännu mindre mat nu så det rättar liksom till sig själv detta med energin.  Det har gått några dagar nu sedan jag gick över helt till fetfraiche och fetgrädde. Jag är dessutom ännu mindre sötsugen nu vilket antagligen beror på att jag ökat fettet.
Jag är så hiskeligt glad att jag gått över till denna kosten.
I dag gick min reseväninna Jenny i mål med denna kosten! Hon började i februari någon gång och har om jag inte minns helt fel gått ner 15 kg nu. Hurra för henne! Jag smsade henne idag och berättade om min platå, hon berättade då att hon haft en platå för några veckor sedan och hon hade då ökat på fettet och då hade det släppt och hon hade gått ner det sista nu.

Här kommer artikeln om grädden:

Gräddhyllan

I dag finns det en hel uppsjö av olika gräddalternativ att välja på, som vispgrädde, matlagningsgrädde, visp, mini mat, mat och många fler.

Behövs alla dessa sorter egentligen? Tidigare var det väldigt inne med produkter med låg fetthalt, medan trenden i dag går mot att man väljer så naturliga råvaror som möjligt och att fetthalten inte har lika stor betydelse.

Många av de gräddalternativ som finns med lägre fetthalt än 40 procent innehåller stabiliseringsmedlet karragenan, också de ekologiska alternativen.

Karragenan utvinns från en särskild rödalgsart och har varit omdiskuterat, eftersom det finns en viss misstanke om att det skulle vara cancerframkallande. Karragenan får i dag användas utan begränsad mängd i alla livsmedel som generellt får innehålla tillsatser.

För den som vill komma bort från tillsatta ämnen och använda den ursprungliga produkten, vanlig grädde, går det naturligtvis att använda en mindre mängd eller att blanda ut med mjölk eller vatten för att komma ned i fett- och energiintag.

Vispgrädde istället för matlagningsgrädde

I stället för en deciliter matlagningsgrädde med 15 % fetthalt kan man ta drygt en tredjedels deciliter vispgrädde för att hamna på samma energinivå. Behöver man mer vätska kan man tillsätta vatten.

Gräddprodukt med många tillsatser

En produkt på gräddhyllan som jag själv inte skulle välja är MAT från Eldorado, med en fetthalt på 15 %.

Den första ingrediensen är vatten och sedan följer 11 olika ingredienser. En av ingredienserna är delvis härdat vegetabilisk fett (palm), troligen transfett, vilket inte känns så lockande. En annan ingrediens är gräddarom.

Man kan undra varför det behöver tillsättas.

Av: Maria Nygårds

annonslänkar

56KILO24 ger 33% på DYRASTE varan inkl. över 500 VARUMÄRKEN + ytterligare 5% på kampanj- & reapriser
Gillar ni inlägget, klicka gärna på hjärtat under inlägget och dela gärna ♥ Tack! ︎

54 kommentarer

Alina 16 mars, 2015 - 22:20

Intressant läsning även om inlägget är gammalt! 😉

Jag har läst i ett av dina inlägg att du också rekommenderar ett intag av grädde till max 2dl per dag. Det är nog precis vad jag får i mig. Men jag undrar över fetterna, visst är grädde mättat fett? Jag vet vilken mat som är ok att äta enligt lchf, men finns det inte olika typer av fett som är mindre bra?

Är mättat fett bättre/sämre än omättat, fleromättat och allt vad det heter? 2 dl blir jag väldigt mätt på, och tycker det är supergott! Men jag vill vara säker på att det inte är någon risk att råka ut för hjärtstopp (överdrift) eller liknande för att det är för mycket av fel ”storts” fett? 🙂

Svara
Åse 17 mars, 2015 - 06:44

Alla fetter är bra för kroppen, det är därför de finns 😉 Mättat fett finns i djuren. De enda fetterna som inte är bra är konstgjorda transfetter, annars behöver vi både mättat, fleromättat och enkelomättat.

Svara
Skogstrollet 6 juni, 2009 - 20:38

Min kloka mor har hela tiden muttrat över alla de olika ”grädd”sorterna. ”Det är bara att blanda ut med vatten om man vill minska på fetthalten. För att få en ren matprodukt utan tillsatser.” Å faktum var att jag var tvungen att erkänna att hon hade rätt när jag såg ett inslag i ”Toppform” där kocken Sara sa exakt samma sak som min mor.. Efter det har jag blandat ut riktig grädde och vid min förra vikminskning fungerade det ypperligt. Jag ska köra med samma när jag ska tag i med mina graviditetskilon. :o)

Svara
Aika 5 juni, 2009 - 20:04

Lusläst ditt inlägg och med din bok i min famn blir man bara ännu mer övertygad! Precis som det inte räckte med lövbiff med fettosås……….och att vara proppmätt 4 tim senare 😉

Svara
sofia 5 juni, 2009 - 17:47

Hur intressant som helst. Och det bästa verkar ändå vara att denna metod funkar på alla.. 🙂 Ännu bättre!
Lycka till!
/sofia

Svara
Annika 5 juni, 2009 - 16:38

Jag försöker ju också med mindre kolhydrater nu… Och har minskat 4,5 kg på tre veckor!

Dock har jag inte vågat mig på fetegrädde eller fetecreme fraichè än och tror inte heller att jag gör det. Men jag kör i alla fall på lättvarianten (15%-iga).. Alltid en början! 😉

Men gröten och brödet och flingorna och pastan och kexen och riset och sånt är totalt borta.

Heja oss! Kraaaam.

Svara
Åse 5 juni, 2009 - 17:12

Duktiga du!!! Vem hade trott? ;)))

Puss på dig.

Svara
susanne 5 juni, 2009 - 16:26

Har märkt så som du att man inte blir så sötsugen då man äter fetare mat och man blir mera mätt toppen då man kan äta favoritmat och ändå gå ner i vikt, men det tar i mot då jag alltid trott att jag ska gå ner mer när jag åt light produkter men har nu sätt motsatsen så jag kör på .

Svara
jenny 5 juni, 2009 - 16:07

Intressant! Tänk att det finns så mycket konstigt i maten vi äter…. Hade ju egentligen övergått till vv igen men känner att efter ätit enligt Gi (slutade när magen började strejka tyvärr) så kan jag inte gå tillbaka till viktväktarna igen… Så from nu är det ”sunt förnuft” (jag har dock lite sånt kvar haha..) som råder!! Dvs fullkornsprodukter, vitt kött, olivolja, grönsaker och mer motion. Har tillslut insett att jag inte kan följa någon diet utan att jag helt enkelt måste göra en livsstiländring som ska vara för resten av livet.
kram

Svara
Åse 5 juni, 2009 - 16:26

URRA för dig! Det tycker jag är en BRA plan!!!

Svara
Camilla Paleologou 5 juni, 2009 - 13:56

Intressant som sagt! Denna borde många läsa!
Nu har jag fått igång min svägerska också på denna maten, hon är överlycklig och inser att det funkar ju…haha…hon fick tips av mig om din sida och är mega inspirerad av dig. 🙂 Så nu sporrar vi varandra! Ville bara säga TACK för dina superbra inlägg!

Svara
Åse 5 juni, 2009 - 13:58

Vad roligt att det går bra!!
Visst fungerar det och man är ju så mkt mer nöjdare!! (och maten så mkt godare *S*)

KRAMAR

Svara
Jessica 5 juni, 2009 - 11:54

Jag jag har aldrig förstått det där med light produkter utan äter alltid det ”fetaste” o istället mindre av det i så fall. Jag har alltid hellre ätit det och mindre än ligt och mer. Jag resonera som så att förr fanns aldrig light produkter och inte heller denna ”fetma” som finns idag. Utan snarare så är det allt annat man stoppar i sig i mellan nu för tiden som oftast är boven i dramat. Så fortsätt som du tänkt så går det som på räls.Den enda light jag använt är Cola light,men det var för att jag inbillar mej att den var lite bättre för tänderna? men det vet jag inte..Maken har alltid varit smal och går varken upp eller ner trots att han passerat både 30 och 40 och äter alltid det fetaste och skulle heller aldrig gilla om jag kommer hemdragandes med något light eller lättare creme fraiche eller grädde eller dyligt. Det jag kan se på honom o mej är att han inte alltid äter upp det han tagit till sig och fikar vi eller har efterrätt (bortbjudna eller ej)eller dyligt så orkar han inte så mycket som en annan kan trycka i sig.Han säger bara att han är mätt. Så nu kör jag som han o det funkar klockrent.Heja Åse!!! Plattån är borta vilken sekund som helst!!
Trevlig helg!
KRAM

Svara
isabeli 5 juni, 2009 - 11:13

Otroligt när man läser alla kommentarer hur många det är som verkligen har blivit av med sitt sötsug när de började äta mer fett! För mig känns det fortfarande tabu att tänka sig vispgrädde ist för 4% alternativen men det är klart.. man kan ju testa att ta mindre mängd istället. För det smakar ju inget vidare de där med lite fett plus att alla dessa tillsatser är läskiga.

Svara
Hanna 5 juni, 2009 - 09:33

Hej! Vår nya favvokvällsmat här hemma här smoothie gjord på hallon och grädde 🙂 ibland späder jag ut med lite mjölk oxå =)

Svara
Tina 5 juni, 2009 - 09:22

Hej Åse! Jag förstår vad du menar med att det känns som en platå, även om det inte gått en massa veckor. Jag har också ganska lätt att gå ner (och ganska lätt att gå upp med för den delen) och råkade ut för en sådan där liten halvplatå i somras på VV-kost. För mig höll den i sig några veckor faktiskt, med liten eller ingen viktnedgång. När jag började smyga in på jämviktsprogrammet, alltså äta mer, gav den med sig och de sista kilona droppade av. I samma veva gick jag över till lite mer GI-tänk i kosten. En hel del kolhydrater byttes i den vevan mot bra fett, t ex avocado, nötter och frön, fet fisk….sånt. Och jag blev ännu mer observant på att välja bra kolhydrater. Jag är däremot skeptisk mot mättat fett, eftersom jag haft blodpropp. Tycker inte att forskningen är tillräckligt entydig på området och vågar inte chansa. Hur som helst: då märkte jag något jätteintressant: Plötsligt kunde jag lägga på lite mer points utan att jag gick upp. Inga mängder, men det verkade som om förbränningen ökade något. Dessutom blev jag piggare. Så jag tror att det finns en klar poäng med det du gör just nu. Hoppas det lyckas. Lycka till.

Svara
Jenjo 5 juni, 2009 - 08:23

Det är alltid så intressant att läsa här på dina sidor! Jag äter ju mer fett i min mat nu för tiden och jag älskar det. Förutom att sötsuget är borta och att man känner sig mätt och nöjd längre efter måltiden, så finns det en fördel till. Maten är SÅÅÅ mycket godare när man använder fet grädde, riktigt smör osv. Jag älskar denna diet!
KRAMIS

Svara
Åse 5 juni, 2009 - 08:25

Eller hur!?
Tänk så många smaklösa måltider man ätit med Milda Mat extra!
Mat är ju en smakbärare!
När msn äter så här så kan man inte riktigt förstå sättet man åt innan, jag menar det är ju så här de åt förr! Riktig grädde, riktigt smör inte massa konstiga tillsatser och fettsnåla alternativ – och vi är ju fetare idag!!
Nej sockret ska bort, inte fettet!

Svara
Lisa Larsson 5 juni, 2009 - 08:08

Ååååh jag önskar verkligen att jag kunde äta low carb och öka fettmängden, vet att det funkar. Tyvärr får jag ont i gallan så fort jag går över på den dieten. Sorgligt men jag får väl köra på med mitt vikt väktande istället.
Men jag är oootroligt imponerad av dig och din viktnedgång. Eller snarare viktnedgångar.

Svara
Jenny 5 juni, 2009 - 07:59

Hej Åse! Har följt din blogg under en längre tid och tycker du är jätte duktig i din viktminskning. Själv har jag 5 kilo jag vill gå ner, kan låta enkelt men dom där sista kilona är knepiga att bli av med…
Jag tänkte prova GI metoden, men får inte riktigt ihop det med den fettmängd som du skriver om. Tittar man på rivstart fasen tex så är det inte speciellt mycket fett som ska tilläggas vid måltiderna:
Mejerivaror & Fett, välj ett av följande:

• 1-2 msk färskost, Cream Cheese
• 2 msk mjölk, gärna lactosfri
• 2-3 skivor hårdost
• En klick smör eller 1 tsk raps- eller olivolja

Den där grädden finns inte riktigt med i bilden??

Svara
Åse 5 juni, 2009 - 08:16

Först och främst så går ju inte jag efter en mall eller en diet, men sedan så ryms grädde absolut i GI metodens mall. I GI metodens rivstart ska åtminstone jag äta 20-30 kolhydrater, 102 g protein, 87 g fett.
Om du använder 1 dl vispgrädde eller 2 dl matlagningsgrädde i maten och de ryms i mallen jag nämnde så är det fritt fram. Gr’dde har inte mkt kolhydrater.
Men som sagt, jag går inte efter Rivstarten 🙂

Svara
Jenny 5 juni, 2009 - 08:28

Ok, tack för ditt snabba svar… Man får helt enkelt försöka hitta det som passar en själv bäst. Lycka till med din platå, det lossnar säkert snart 🙂

Svara
fiffiz 5 juni, 2009 - 07:18

hallå..vad du är påläst.Ut och föreläs min vän 🙂
Det är så sant det du skriver, vi letar efter fettsnåla,korvar,mejeriprodukter osv och igentligen vet vi inte vad vi får…
Kramar till dig..
ps..
STOPPA ner mig i en resväska snäääla….

Svara
Vesna 5 juni, 2009 - 04:58

Håller med om att det känns som att man syndar när man äter fett, men funkar det för dig så testar jag också:)
Har nu kört LC en vecka och gått ner 1.5kg.
Hoppas på att många fler kg ”lossnar” de kommande veckorna.

Svara
Helena 4 juni, 2009 - 23:40

En väldigt bra artikel om grädde. Jag använder alltid matlagningsgrädde när jag gör potatisgratäng men ska börja med riktig grädde men inte så mycket då hädanefter. Jag försöker tänka på att köpa bregott och inte lätta eller andra lättprodukter för att jag vet att det är nyttigare utan konserveringsmedel. Jag använder alltid en klick med grädde i mitt kaffe. Vad tycker du om det? Jag dricker kanske 2 ggr om dagen ibland kan det bli bara en gång.

Jag har letat efter ett recept med lax och jag har för mig att det var sesamfrön som var ovanpå, men jag kanske blandar ihop med kyckling. Jag var t o m o köpte en burk med sesamfrö och nu hittar jag inte receptet. Kliar mig i huvudet 🙂 Har du ngn aning va jag menar? Annars får jag väl hitta på nåt eget. Imorgon ska jag bjuda på salamifylld kyckling med pesto. Du säger ju att det är en toppenrätt och jag tror dig.

Svara
Åse 5 juni, 2009 - 07:16

Sesamfrön är perfekt att panera både lax och kyckling med! Det brukar jag göra =)
Den salamifyllda kycklingen ska paneras i sesamfrön, det är nog det du tänker på.

Svara
Malin B 4 juni, 2009 - 23:08

Jag har också gått över till helfeta produkter, men det känns som om man gör något ”förbjudet och fel”. Men du har helt rätt i att man håller sej mätt längre och sötsuget minskar. ”Unnade” mej jordgubbar med riktig vispgrädde igår *mums* och var mätt och nöjd länge på det 🙂

Måste för övrigt säja att denna metod är super. Man binder mycket mindra vatten i kroppen och sötsuget är nästintill borta och man är mätt och mår bra hela tiden. Kroppen sprudlar av energi! Har nu gått ner nästan 5 kg på tre veckor och det känns helt otroligt!

Tack för din inspiration och kunskap!

Kramisar

Svara
Caroline 4 juni, 2009 - 23:04

Jag håller med alla andra som skrivit här vad gäller sötsuget. Jag blev så otroligt förvånad när jag efter ett par dagar med LC (HF) kosten insåg att jag inte haft nåt sötsug. Liksom… vart tog det vägen? =) Sen när jag vaknade mitt i natten och ”kom på” att jag inte ätit nåt innan sängdags (som jag alltid brukade göra innan jag började) så blev jag allt lite ställd när jag tänkte efter och insåg att jag inte ätit sen middagen vid 19-tiden (förutom kaffet vid 21 då men ändå!) Jag hade liksom ”glömt bort” att äta. Jag var inte sugen på nåt alls. Och jag sov bättre! Nää denna… vill inte kalla den ”diet” för det är det inte… detta sätt att äta är hur alla (dom som kan) borde äta. Min sambo var skeptisk ett tag (och är nog lite fortfarande hehe) men åt ändå min mat och senast idag så sa han att han hade fått dra in skärpet. Han hade alltså minskat i omfång. Ja, sa jag, det är för att du har dragit ner radikalt på kolhydraterna! Men nä det visste han ju inte om det var men det är det! Han vill nog bara inte erkänna att jag har vetat bättre än honom =)

Svara
Ingela 4 juni, 2009 - 22:02

Som alltid, tack för kloka och tankeväckande inlägg!

Just det där att bli ”fetträdd” är nog någonting vi alla drabbas av, oavsett om man vill minska i vikt eller inte – äter man fett blir man fet, liksom, det VET man ju! 😉

Jag är VV-are och fett kostar precis som du säger många points, så där är ju lätt-alterantiven det enda om man skall ha en chans att hålla sig inom sitt dagliga pointsantal, speciellt när man närmat sig sin målvikt och inte får äta så många points per dag.

Jag tycker i o f s inte så mycket om just vispgrädde, men din blogg har verkligen fått mig att tänka till om vad jag äter. Jag gör alltid en sallad till lunchen på jobbet, men numera efter att ha läst dina inlägg är jag alltid noga med att ta lite fett (typ olivolja) på utan att ha dåligt samvete och känna att jag ”slösar” med points.
Och jag köper nästan alltid produkter med mindre fett, men nu får det nog bli fetgrädde trots allt, kanske utspädd med lite vatten, men the real stuff hellre än en massa konstigheter! Och påmindes i dag om vilken milsvidd skillnad det faktiskt är på fetaosten på 10% och den riktiga!

Vad gäller din platå – jag har ungefär samma längd och målvikt som du, ( 165 cm/58 kilo) och har varit på en platå på 62 kilo i vad som känns som en evighet nu. Men noterade till min förvåning att mina nyinköpta jeans (29 tum) sitter plötsligt väldigt löst i midjan, det gjorde de inte för ett par veckor sedan när jag köpte dem, så det har tydligen hänt massor med måtten under tiden. Det har det väl gjort för dig med, under den här platåfasen? Och till sist och syvende är det ju måtten, inte vilka siffror som står på vågen, som är avgörande för vad jag sätter som målvikt, egentligen.

Så nu skall jag köpa fetgrädde och börja simma en gång i veckan och satsa på Beach 2009!

Svara
Åse 4 juni, 2009 - 22:26

Hihi, det går att lära gamla hundar att sitta =)
Som sagt fett mättar bra, man äter mindre och håller sig inom sin energinivå ändå!

Lycka till!

Svara
Ingela 5 juni, 2009 - 15:20

Framför allt var det det du skrev om att ditt sockersug minskat som fick mig att ”tänka om”. Det är ju ofta det som är boven i dramat när man plötligt vräker i sig för mycket,snarare är hungerkänslor.

Men du har reducerat mängden frukt, eller? Jag gör mig nästan alltid en fruktsallad på jobbet, känns ju betydligt bättre än en bulle till kaffet, men det är ju trots allt en hel del socker i frukt också.

Svara
Åse 5 juni, 2009 - 16:25

Nej jag äter ingen frukt alls, för mkt (frukt)socker i.
Prova att äta en kesella med lite funlight och bär/nötter i, så kanske du håller dig bra! Det är det perfekta mellanmålet, enkelt att blanda i sin burk och ta med till tex stranden.
Ja visst är det ofta suget som gör att man flippar ut!! Så är det för mig. Är jag mätt och stabil i blodsockret så existerar inte socker.

Svara
Ingela 5 juni, 2009 - 18:11

Det skall jag genast testa – skall handla i morgon så kesella-bär-nötter får det bli 🙂

Ha en riktigt skön fredagskväll!

Ida 4 juni, 2009 - 21:56

Bra artikel, man är ju lite rädd för ”riktig” grädde och feta produkter. Har ÄNTLIGEN fått min sambo att prova denna variant 1 vecka och igår sa min sambo att vi kan köra 1 vecka till (han tycker ju om maten efter dina recept)… hoppas det blir så varje vecka att han förstår hur bra man mår. Dock går jag tyvärr inte ner i vikt som jag önskar. Har gått ner 2,3 kg sedan 25 maj (ok, inte länge) men jag hade hoppats på mer (har 11 kg kvar). Men men, det tar tid att ändra en gammal vana. TACK för din blogg och lycka till! Snart har du en underbar semester. //Ida

Svara
Åse 4 juni, 2009 - 22:27

Ida, fundera på om du inte får i dig för mkt kolhydrater?
Sedan är det så att om man misshandlat sin kropp länge med lågkaloridieter så fungerar inte fettförbränningen så bra och det kan ta tid! (inte det man vill höra)

Svara
Otilia 4 juni, 2009 - 21:54

Jag testade LCHF ett tag men gick inte ner så mkt. Förmodligen åt jag kanske lite för mkt fett i kombination med lite för mkt grönsaker. Det blir ju en del kolisar det med tillslut. Du skrevi ett tidigare inlägg att du dragit ner dina portioner, ungef. hur mkt grönsakstillbehör äter du nu?

Svara
Åse 4 juni, 2009 - 22:28

Antagligen var det så!
Man ska inte ersätta ris/pasta/potatis med grönsaker utan med mer fett, dvs sås, creme fraiche etc.
Jag äter ca 100 g broccoli och dylikt till måltiderna.

Svara
Camilla 4 juni, 2009 - 21:30

Har också märkt skillnad på mättnaden när jag vågat mig på fetare mat. Ytterligare en som trappar upp stegvis på fetthalten. Vem vet, kanske vågar man sig på LCHF och inte bara LC…

Lycka till med slutspurten!

Svara
Elin 4 juni, 2009 - 20:42

Jag tycker att detta är mycket intressant, för att innan har jag varit fett-rädd. Allt jag köpte skulle innehålla så lite fett som möjligt, nu tänker jag tvärt om och har på en vecka gått ner drygt ett kilo plus att jag mår mycket bättre. Ska fortsätta med ”rätt” fett och fortsätta föja din resa. Innan var jag oxå en vv:e men tack vare dig Åse så har jag tagit en annan bana och mår bättre.

Svara
Åse 4 juni, 2009 - 22:29

Vad roligt att höra!! Lycka till på resan!!

Svara
Carola 4 juni, 2009 - 20:17

Mycket intressant att läsa.

Svara
Camilla Jards 4 juni, 2009 - 20:06

Hej jag undrar vad ni brukar äta till frukost?
Hur en hel dag ser ut som förslag tex?

Svara
Åse 4 juni, 2009 - 20:09

Hej!

Finns info under FAQ 🙂

Svara
Annica 4 juni, 2009 - 19:55

Intressant! Gjorde för några dagar sen tacogratängen du lagt ut recept på. Funderade på om jag skulle använda 15% fraiche eller 34%, valde det senare alternativet. Märkte sedan att jag höll mig mätt resten av kvällen och inget sötsug.
Jag har precis som dig, använt halvfeta mejeriprodukter men funderat på om jag ska gå över till helfeta och sedan tänkt att; men Åse använder inte helfeta, då gör inte jag det heller.
Var och en gör naturligtvis som den vill, men eftersom jag är så inspirerad av dig har det blivit att jag följt dina spår lite grann 🙂 Det finns väl även en rädsla att gå över till helfeta mejerier när man varit fettskrämd…
Också intressant att man blir mätt av mindre mängd, minns hur mycket 7%-ig matgrädde man kunde äta utan att bli mätt, och ingen smak gav det heller.

Tack för alla tips och all information, du har gjort det lätt att dra ner på kolhydraterna genom givmildhet av att dela med dig från dina egna erfarenheter!!

Kram Annica

Svara
Åse 4 juni, 2009 - 20:00

Haha 🙂

Ja klart man varit fettskrämd! Herregud!
Jag märker att jag blir mindre fetträdd när jag inte räknar points. Med points kostar ju fett sååååååååååååå mkt men kollar man kalorier så är det ju inte så mkt!

KRAM och tack för din kommentar =)

Svara
Annica 4 juni, 2009 - 20:06

Har haft svårt att motivera mig själv varför jag skulle gå över till helfeta mejeriprodukter, och även förklara för min sambo VARFÖR det är bättre med helfeta än halvfeta. Med denna artikeln har jag ju fått svart på vitt = ger bättre mättnadskänsla, kan äta mindre men ändå vara nöjd, inget sockersug, bättre smak i maten och nyttigare med tanke på alla tillsatser i livsmedlen som finns nu för tiden.

Svara
Åse 4 juni, 2009 - 20:08

Ja precis! Bra summering!

Svara
Gabriella 4 juni, 2009 - 19:43

Har märkt samma sak. Har iofs bara LC’at i snart två veckor men i början hade jag lite svårt mentalt att gå fullt ut från ”light’are” till att helt plötsligt äta grädda. Går ju så emot allt jag tidigare har lärt mig är rätt. Så jag börja med matlagningsgrädde men de senaste dagarna har jag vågat mig på fullfet grädde och precis som du säger, man blir mätt på knappt någon mat alls. Och framförallt så håller mättnaden/nöjdheten i sig, jag känner inget sug alls utan är bara nöjd, mätt och glad! 🙂

Är så glad att jag har följt din blogg så att jag själv vågade testa LC-kost då jag tidigare mest sett det som ännu en ”kvällstidnings-diet” och därmed varit lite skeptisk. Men det funkar ju! 🙂

Svara
Åse 4 juni, 2009 - 19:53

Vad roligt att höra!!

Ja, jag hade kusin Aika här idag och vi som båda varit viktväktare i åratal men nu gått över till LC sa just det, att det är en process att våga äta mer fett!
Jag har ju också gjort mellanvarianten med mellanfet mat, men för snart två veckor sedan började jag känna mig så hungrig och sugen på allt och insåg att jag både åt för lite men även för lite fett.
Visst fungerar det!! Och som sagt, det handlar ju inte bara om viktminskning utan just hur NÖJD man är hela tiden!

Svara
kicki persson 4 juni, 2009 - 19:41

kicki persson alias 36igen alltså.. 🙂

Svara
kicki persson 4 juni, 2009 - 19:40

Hej Åse!
Vill börja med att gratta till ditt imponerande resultat igen!! Har själv nyligen börjat med GI-LC,men har bara känt mej trött,orkeslös och inte heller haft nån direkt vattenmängd som runnit av mej. Har ca 3-4kg kvar till mål och det går tröögt! Du kanske har skrivit om detta ngn annanstans men jag undrar om du ff räknar eller bara äter som du känner. Utesluter du alla kolisar även frukt? Tack för en suverän hemsida med många bra tips, man blir liksom beroende! Lycka till nu med sista biten, mvh Kicki!

Svara
Åse 4 juni, 2009 - 19:50

Hej!

I början så känne rman sig trött, uttömd etc, det är faktiskt en avgiftning!! Så HÅLL UT och snart kommer du måt bättre än du någonsin gjort!

Jag utesluter alla kolhydrater från bröd, spannmål dvs, frukt och socker, de kolhydrater jag får i mig är via grönsaker, mejeri som grädde, ost etc, bär, nötter, dressingar.

Lycka till själv! 🙂

Svara
Soulsister 4 juni, 2009 - 19:30

mkt intressant läsning!

Svara
Belle 4 juni, 2009 - 19:29

Jösses! Karragenan ska jag akta mig för… Trodde att magra mejeriprodukter var helt ok (till skillnad från lightläsk som ju innehåller allt möjligt läskigt) men det här var ju inte så bra…

Svara

Tack för att du lämnar en kommentar, det betyder så mycket!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.