Att äta medvetet

”Äta medvetet”. Jag tycker om att säga så. För jag tycker att det sammanfattar hälsa, må bra och kost väldigt bra.
”Får man äta det på LCHF!?” hör jag väldigt ofta.

Som jag skriver i min nya bok: ”Vem är man!?” Och där vill jag med en gång tacka min fina vän Anna Hallén som brukar säga så. De orden öppnade upp ett helt nytt medvetande hos mig.
Att äta medvetet, vad innebär det?
Det innebär att vi är fullt medvetna om vad konsekvenserna blir av vad vi stoppar i munnen.
Utifrån det medvetandet så kanske vi väljer att avstå eller inte avstå. Så enkelt är det.

Om du viktminskar och väljer att äta fritt under julen så vet du att vikten kommer stå still eller öka, och det kan vara ok – så länge det är ditt val.
Du kanske vet att du INTE kan ta en kola eller ett knäck från gottebordet för gör du det så kommer du inte kunna sluta och du kommer kanske göra dåliga val i flera veckor efteråt. Förhoppningsvis så väljer du då att avstå, för konsekvenserna är för stora åt fel håll.

Jag valde att på julafton och juldagen äta av allt jag ville. Jag vet vad konsekvenserna är och det är under kontroll. I dag är jag tillbaka till MIN må-bra kost.
Mina konsekvenser av mina två juldagar är en viss viktökning (och nej inte bara vätska, jag går upp i vikt av att titta på kolhydrater) och jag kommer vara mer hungrig än vanligt de närmsta dagarna. Jag kommer vara trött, ha lite förkylningssymtom och jag kommer vara lite smådepp för att jag inte tycker att jag känner igen mig själv i spegeln eller känslan i kroppen. Men valet är medvetet och jag accepterar konsekvenserna för de är hanterbara, de är under kontroll. Jag kommer inte leva längre för att jag hade gjort ett annat val, jag hade inte blivit friskare för att jag gjorde ett annat val men jag hade njutit MINDRE om jag inte fick äta just det som jag tycker är såååååå gott! Två dagar blir inte två veckor. Hade två dagar blivit två veckor så hade jag gjort ett annat val. Medveten kosthållning.

Fundera ALLTID på de val ni gör, det är nyckeln till att ni lyckas med er kost. Ät efter sunt förnuft och inte efter bokstäver eller efter en metod, eller efter hur grannen/vännen/maken äter. Gör val som får just dig att må bra. ❤️

God fortsättning!

20131226-143620.jpg
Dagens julfrukost

Slut på julen!
GOD JUL!

Kommentarer

  1. Rina säger

    Hur kan det va att jag som du verkar gå upp så lätt av avsteg….. Jag har gått upp flera kilon… Mäter med måttband och det är flera cm…. Byxor är tajtare och jag avskyr detta… Jag vet att jag får skylla mig själv när jag slarvar… Men gör det ändå…. Varför klarar man inte att avstå?

    • säger

      För att våra hjärnor VILL ha fett och socker och helst tillsammans. Den ultimata belöningen för hjärnan. Detta är vi programmerade med för i naturen så finns inte socker i överflöd så vi är designade för att vilja ha mkt av detta för fettinlagring = överlevnad.

      • Rina säger

        Men kan det då ev vara bättre att tillåta tex rotfrukter/frukt så att det inte blir ett så extremt sug efter sötsaker eller att man då inte är lika hård mot sig själv…. Hmmm om du förstår vad jag menar:-)
        Att tillåta lite….

        • säger

          Man äter det man tåler på LCHF. En del kan inte äta rotfrukter/frukt för att det triggar sötsuget. Men kan man äta rotfrukter/frukt och får de resultat man vill och inte triggas av det så är det ju ok :)

          • Rina säger

            Tack för att du svarar….men jag känner mig rätt hopplös när det gäller min kost och att alltid tänka på när å vad jag skall äta…. Att aldrig bli Matnonchalant.. Och att känna mig totalt misslyckad när jag går upp i vikt. Jag är inte överviktig men… Det är alltid en fajt med 3-4 kilo

            Önskar dig ett gott 2014 och tack för alla recept och bra tips.

  2. Jenny säger

    Får jag säga att Jag diggar dig ;) Hihi Det är precis så jag vill kunna göra , har inte kommit dit än men lovat mej själv att ta tag i min hälsa o övervikt på Mitt sätt 2014 på det sättet som gör att jag kommer kunna ha en hälsosam livsstil. Utan att kanske döpa min diet till vv eller lchf . Tack för dessa sunda tankar Åse kram o Gott Nytt År !

  3. CC Lady säger

    Så sant det du skriver! Äta medvetet. Det gjorde jag över julhelgen liksom så många andra när jag valde att äta kolhydratrikt istf fattigt. Väl medveten om konsekvenserna. Nä inte bara viktökning utan även humörändring och allt annat som följer. Dock var jag aldrig inställd på att bli SÅ dålig som jag blev med en dunderförkylning som ännu inte är över. ;) Otur eller följden av matvalet? Vem vet …
    Oavsett så är jag snart på rätt köl igen och denna gång än bättre rustad med båda dina böcker som jag fick av familjen i julklapp. :D Nu ska bara jobbas med att få in familjen på rätt bana oxå …
    Tack för att du finns och inspirerar!! <3

  4. Madde säger

    Tack för dina kloka inlägg, Åse!
    Jag gjorde medvetna val under julhelgen.
    Njöt av både jansson o en tallrik risgrynsgröt.
    Avstod dock såsen till lutfisken (tradition hos mina föräldrar), för jag vet hur dåligt jag mådde förra julen.
    Funkade lika bra med broccoli o vitlökssmör till….

    Gav mig själv dina, Anna H:s samt Jills kokböcker i julklapp (ja, jag är lite ego).
    Så nu ser jag fram emot många nya maträtter!

  5. säger

    Precis sådär tänker jag! Jag har ätit allt möjligt nu i ett par dagar, och varit helt ok med det. Men nu blir det ordning och reda igen, för jag är värd att må bra!
    Jag ska passa på att tacka för receptet på rödbetssalladen! Jag äter inte det själv, men gjorde till dom andra på julbordet. Tänkte att det var ju onödigt att köpa färdigt när man kunde göra själv. Vilken respons jag fick, ALLA tyckte den var sååå god!!! Aldrig mer köpesallad :-)
    Tack och god fortsättning!

    • säger

      Jag tror att alla (utom du?) förstår att det är en liknelse. Dessutom vet du inget om min insulinkänslighet. En kalori är inte en kalori, men det vet du säkert.
      Sedan är det väldigt smickrande att du inte kan hålla dig från att läsa här hos mig fast du uppenbarligen har problem med att jag mår bäst av att undvika stor mängd kolhydrater, sist gnällde du om att vi som äter lågkolhydratkost även tycker att periodisk fasta är ett bra verktyg. Hade jag varit du så hade jag inte läst på sajter som har information som stör mig.

  6. Sofia säger

    Jättebra skrivet Åse! Jag gillar ditt tänk om medvetenhet och aktiva val för tänk så mycket mer avslappnat förhållandet till mat skulle vara om alla tänkte så?!

    Efter många år som hetsätare/överätare som dövat känslor med mat så har jag äntligen börjat få bukt med problemet, och inte genom att ändra min kost utan istället sluta skuldbelägga mig själv för att jag ätit för mycket av ”fel” mat, helt enkelt börjat göra aktiva val och vara medveten om vad och varför jag stoppar i mig det jag gör och även vara medveten om konsekvenserna av min val. Förhållandet till mat har blivit mycket mer avslappnat!

    Visst försöker jag undvika sådant jag mår sämre av t ex laktos, socker och gluten och jag börjar så smått välja mina tillfällen då jag vet att jag mår dåligt av det, men jag är inte riktigt där än!

  7. Karolina säger

    Så rätt så rätt precis så känns det nu men tyvärr ibte två dagar utan fyra. Sockersuget är rejält igångsatt :( magen bara skriker efter mer mer mer kolhydrater och socker! Usch nu får det vara nog! Tack för pepp nu kör jag igen!
    Tack för två fantastiska böcker!!

  8. Jenny rydell säger

    Tack Åse för ditt inlägg, det var så passande att få läsa dessa kloka ord efter dessa juldagar med allt för mycket godis och mat. Jag har lärt mig mycket från dig från det jag hittade till din blogg. Jag vet nu att min kropp och knopp mår bäst av lågkolhydratkost, men har nu under julen gjort många dåliga val och tappat kontrollen. Har så svårt att ha alla dessa chokladaskar runt omkring mig och saffransbullar i frusen som är så lätta att tina i micron. Nu har jag nog ätit fel i ca en vecka men nu jäklar ska det bli ändring på det, och fick även pepp från dig som jag verkligen behövde nu när jag känner mig så usel.

    Tack så mycket för din blogg, hur skulle jag klara mig utan den/dig? ;-)

    God fortsättning!!

  9. Nina säger

    Hej! Fick din fina kokbok i julklapp av min sambo, jag hade tänkt börja med 6 veckorsprogrammet nästa vecka. Men jag har lite funderingar kring maten, ska jag äta frukost och sen ”bara” middag på kvällen? Kram! Tack för en super bra blogg!!

  10. Camilla Carlsson säger

    Kloka ord Åse:) Har en fråga, såg på Insta att ngn skrev
    Att hon stavmixade kaffet & kokosfettet. Har jag
    Möjligtvis missat att man ska göra det? Själv rör jag bara
    i kokosfettet med sked! Spelar säkert ingen roll
    men ville höra mig för.
    Ps var kunde jag anmäla sug till resan i september?
    Kram Camilla

    • Helena B säger

      Hej Camilla!
      Det var nog jag som skrev att jag stavmixade kaffet och brände handen! I boken ”Viktminskning med LCHF” står det mixa med stavmixer. Men efter incidenten igår, blandar jag numer med min lilla visp till lattemjölk. Skvätter inte upp på handen då :-) Men tror det går alldeles utmärkt att röra ner med sked. Men jag vill ha lite fart på det och få upp lite skum :-)
      Ha det gott!
      /Helena

      • Camilla säger

        Hej Helena!

        Tack för ditt svar, har missat helt att det stod i boken:) Jag hoppas det gick bra med handen <3 Tänker testa med min lilla lattevisp, tack för tipset! Blir ju inte något skum med skeden ;)

        Trevlig fortsättning & Gott nytt år!
        /Camilla

  11. Monicka säger

    Men oj va träffande! ! Så bra text, så bra förklaring på vad som kan hända med kroppen på endast 2 dagars medvetet val från banan!! Sprang 5km med lätthet i söndags, långpromenad i måndags och idag tog jag mig knappt runt en 3km joggingrunda. Tungt som 17 och känner mig lite öm i kroppen! Trodde inte att 2 dagars avstickare skulle förstöra sååå mycket. Men de får vara värt det för nu ä det vardag igen beträffande kosten. Och vad har jag valt att göra? Jo ätit lite mer godis och druckit några mer bärs, maten har ju varit bra men i för stor mängd. Så fallit ur helt har jag inte ens låtit mig göra. Så back on track again :-)

  12. AnnSofi säger

    Klokt inlägg! Håller helt med dig i det du skriver. Det är tyvärr oftast de mest socker-/kolhydratsberoende som frågar om ”man får” och inte förstår att det är ett medvetet val. Jag äter lågkolhydratskost för att jag mår bra av det. På lördagen händer det att jag smakar av barnens godis för att jag njuter av det. Jag tycker att jag känner min kropp och precis som du skriver så väljer även jag ibland att äta socker/kolhydrater om det är något som jag verkligen tycker om. Medvetna val och hanterbara konsekvenser. Tack för en bra blogg och hemsida!

  13. Ulrika Persson säger

    Tack underbara du för detta inlägg. Så bra, så ”enkelt”. Njutningen av omedvetet fusk brukar tyvärr inte vara länge, brukar mest ge känslor av att man är värdelös. Nu ska jag leva medvetet! Detta blir startpunkten för ett nytt år. Tack för all inspiration!
    Ulrika

  14. Gunnel säger

    bra beskrivet!!
    sonen och jag har ocksa fuskat. Svart att fa stopp pa honom och mince pies!! och choklad! Mmmmm
    han har ju diagnosen autism, sa det att andra vanor ar ju inte hans spice of life.
    Gissa vad jag fick i julklapp av aunti?!!
    En makkaper som man kan laga alla delarna av middagen i och FETTSNALT!!!! hrmpf den star i kallaren!!!
    Gxxx

  15. säger

    Jag äter inte lågkolhydratkost (längre) men följer dig ändå för den öppna och härliga syn du har på kost. Alla mår bra av olika kost och man måste lära sig vad det är och – som du skriver – välja medvetet utefter det. Keep up the good work!

  16. Lotta säger

    Åh, kanske därför jag mår lite konstigt! Ändå har jag försökt att tänka mig för, ingen potatisjansson utan kårabbijansson (som var en höjdare). Men det är klart, ris ala malta är väl inte så snällt, ett pris som betalas i efterhand. Det är bara att göra om och göra rätt!;). Kommer du att ha brevkurser även nästa år, är sugen på att lära mig mer!
    God fortsättning på julen

  17. säger

    Åh så bra du beskriver biverkningarna. Det är precis så jag också mår efter för mkt intag av kolhydrater. Bara att ladda om och avgifta sig igen. :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Current ye@r *